söndag 5 juli 2020

Rött, vitt och kungligt blått av Casey McQuiston

Rött, vitt och kungligt blått är boken som just nu fyller mina flöden. Böcker som många hyllar blir jag ofta lite rädd för, ofta också besviken när jag läser de. De senaste dagarna har jag läst och burit runt på boken, läst överallt minsta lilla stund jag fått över. I fredags låg jag uppe väldigt mycket längre än jag brukar och läste läste läste. Boken tog slut och jag var lycklig.

Det är den perfekta romantiska komedin i vilken vi får lära känna USA:s president son Alex. Alex har en ärkefiende i den engelska prinsen Henry. Henry var så väldigt dryg vid deras första möte och sedan dess har de hatat varandra. På Henrys storebrors bröllop blir det bråk och de dunsar ner i bröllopstårtan som kostat hur mycket pengar som helst. Tidningarna älskar det rubriker om bråket och den mosade tårtan.

Detta är inte bra för ländernas relation till varandra. Ett nytt möte mellan Alex och Henry planeras de ska bli vänner för framför kameran. Det ingen hade räknat med skulle hända, allra minst Alex är att de blir vänner. Att Henry bakom sin offentliga sida är en annan. Sms, mejl, telefonsamtal. Någon annan som förstår.

En vänskap som blir till förälskelse och kärlek i hemlighet. Sekretessavtal är påskrivna och om det kommer ut så skulle det kunna hindra Alex mamma att bli omvald till president. För att inte tala om vad det engelska kungahuset skulle säga.

Det är komplicerat, gulligt, svårt, roligt, romatiskt, smart, filmiskt och helt underbart. Precis den boken jag behövde just nu <3

/Paula


Rött, vitt & kungligt blått
Författare: Casey McQuiston
Förlag: Lavender Lit (2020)
ISBN: 9789187879722
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

1 kommentar:

  1. Den lämnade mig också så otroligt glad efter att jag hade läst den!

    SvaraRadera