lördag 3 augusti 2019

Bråkiga bokstäver av Helena Bross & ill. Mati Lepp

När Sigge börjar skolan är det roligt med gympa och matte. Men bokstäverna de ger Sigge ont i magen. Han förstår inte. Det går inte. bokstäverna bråkar med honom.

Jag tänker mycket på mina egna bråkande bokstäver när jag läser boken. Till skillnad från Sigge så var inte gympa och matte min grej. Det jag gillade var ju bokstäverna, jag hade inget annat jag var bra på. Min envishet hjälpte mig. Mina lässvårigheter de har jag för länge sen läst bort men mina skrivsvårigheter, mina stavningssvårigheter de brottas jag med fortfarande. Och ni läser som läser möter de hela tiden.

Undra vad jag hade tyckt om att läsa Bråkiga bokstäver när jag gick i ettan, tvåan? Jag tror att jag hos Sigge hade hittat ord, igenkänningen och lite tröst.

En toppen bok för den som bokstäverna bråkar med och för den som bokstäverna inte bråkar för att förstå hur det kan vara.

Om du är nyfiken mer på mina bråkiga bokstäver så ska jag prata lite om de den 2 september på Läslovs inspirationseftermiddagen.

/Paula


Bråkiga bokstäver
Författare: Helena Bross & ill. Mati Lepp
Förlag: Bonnier Carlsen (2019)
ISBN: 9789178031757
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar