lördag 10 mars 2018

Bokbarnet, Stig och Förvandlingen

Tre vackra men väldigt olika bilderböcker på en grön stol.

Bokbarnet är en otroligt vacker bok om Bokbarnet och fantasin. Bilderna till vis del gjorda av text från kända sagor och berättelse. En av de vackraste böckerna jag läst. En hyllning till boken och fantasin <3 Bok jag kommer läsa om och om igen.

Stig är en av de sorgligaste och tyngsta bilderböckerna jag läst. Saknaden efter ett förlorat syskon tar form av ett hål. Ett hål som hela tiden är närvarande. På julafton väldigt stort. Det gör ont och det känns. En bok som saknats. Som nu finns och som jag ska tipsa både stora och små om. En bok som borde finnas i alla förskolor och skolors krislådor. Gråtvarning.

Förvandlingen bjuder äntligen på nytt från Anna Höglund. Denna gång har Anna Höglund använt sig av en av sina favoriter nämligen Elsa Beskows Tripp, Trapp, Trull och jätten Dum-Dum. En bok jag inte har läst men Förvandlingen så fint om ett barn som blir ensamt kvar. Kommer på hur hon ska befria de som Jätten förvandlar till sten och så gör det. En finstämd äventyrlig saga.

/Paula


Bokbarnet
Författare: Oliver Jeffers
Förlag: Bonnier Carlsen (2018)
ISBN: 9789163895463
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Stig
Författare: Annica Hedin & ill. Per Gustavsson
Förlag: Rabén & Sjögren (2018)
ISBN: 9789129707793 Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Förvandlingen
Författare: Anna Höglund
Förlag: Bonnier Carlsen (2018)
ISBN: 9789163896996
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar