onsdag 4 oktober 2017

Godnattsagor för rebelltjejer av Elena Favilli och Francesca Cavallo

En godnattsagebok likt den jag hade som liten. Min hette 365 kvällssagor - alltså en saga för varje kväll hela året. Som jag minns det handlade den mest om söta djur. Nu en bok som räcker hundra kvällar och väcker minst lika många frågor.

100 uppslag, 100 kvinnor i text och bild. Kvinnor vi känner och vet,  andra - de allra flesta helt nya bekantskaper. Kvinnor som fascinera och inspirera. Färgglada porträtt av kvinnliga illustratörer. Om kvinnor som gjort sådant ingen trodde var möjligt. Ibland för kvinnor ibland för människor.

Jag gillar - blir nyfiken, imponerad och vill veta mer om kvinnorna historieböckerna under min grundskoletid gömde undan.

/Paula




Godnattsagor för rebelltjejer : 100 berättelser om fantastiska kvinnor
Författare: Elena Favilli och Francesca Cavallo
Förlag: Max Ström (2017)
ISBN: 9789171264282
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar