måndag 22 augusti 2016

Läsa, läka, leva! Om läsfrämjande och biblioterapi av Nina Frid

Läsfrämjande och bibliotek ja låt oss säga att det är något som intresserar mig. Eller ja det är väl en underdrift något jag brinner för?! Första halvan av Nina Frids bok Läsa, läka, leva! Så väldigt väldigt bra. Sant. Jag får ont i magen och hoppa högt på samma gång.

Hur bibliotek behöver tänka igenom sitt läsfrämjande arbete. Hur är det med bibliotekarier och lästid. Vad tipsar vi om för böcker. Tipsar vi om böcker eftersom vi är bibliotekarier som kan mycket om böcker eller för att vi är storläsare rent privat? Det är ju på fritiden vi läser böcker.  Mitt exemplar av boken är full av rosa överstryckningar och hundöron.

Boken utgår från vuxna och läsfrämjande men kunde lika gärna vara barn och läsfrämjande. Andra halvan av boken den är bra den också den delen som handlar om biblioterapi, det är bara det att det är ett ämne som inte ligger just mig lika varmt om hjärtat. Men första delen borde vara obligatorisk läsning för alla som jobbar på bibliotek och alla bibliotekschefer. Hoppas Nina Frid pratar om boken på bokmässan? Någon som vet?

Också att lyfta läsningen, varje dag läsningen den som alla som kan läsa ägnar sig åt. Den som gör att du läser vägskyltar, reklam, förpackningar och allt sådant bara för att du kan läsa och det inte går att låta bli. Också för att du är intresserad läsning och skönlitteratur är inte nödvändigtvis samma sak.

Jag tänker tipsa min chef om att läsa Läsa, läka, leva!

/Paula


Läsa, läka, leva! : om läsfrämjande och biblioterapi
Författare: Nina Frid
Förlag: BTJ Förlag (2016)
ISBN: 9789170187971
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar