onsdag 27 juli 2016

Cirkeltecknaren av Fred Vargas

Minst en Fred Vargas deckare per sommar som sig bör! I år den allra första Cirkeltecknaren. Äntligen lite bakgrund till kommisarie Adamsberg.

Adamsberg har precis blivit befordrad till kommisarie och fått sin plats i Paris. Under flera månader har någon varit ute på nätterna och med blå krita ringat in föremål i staden, cigarettpaket, en kam, en dött djur. Saker som är glömda. Adamsberg är mycket fundersam och fascinerad av detta, han har på känn att något större snart kommer finnas innan för cirklarna ... Snart ligger där en död kvinnokropp.

Vet inte varför böckerna gets ut på svenska i olika ordning. Men det gör mig inget. Det blir lite som att man genom att läsa böckerna i fel ordning samtidigt får lägga pusslet om Adamsberg, Camilla, Danglard och deras privatliv lite mellan böckerna.

Cirkeltecknaren precis så bra, spännande och uppslukande som jag hoppats på!

/Paula


Cirkeltecknaren 
Författare: Fred Vargas
Förlag: Sekwa (2016)
ISBN: 9789187648625
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

1 kommentar:

  1. Har haft Budbäraren, som är tredje delen, i hyllan i flera år, men för mig tar det emot att läsa en serie i fel ordning. Upptäckte för ett tag sedan att Cirkeltecknaren äntligen kommit på svenska och nu inser jag att jag nog måste läsa den :)

    SvaraRadera