torsdag 30 oktober 2014

Maresi krönikor från röda klostret av Maria Turtschaninoff

Min bokmässe-lördag började med seminariet Flickbilden i fantasy, det var där och då som jag fick upp ögonen för Maria Turtschaninoff, en för mid helt ny bekantskap. Men om Johanna Koljonen säger att en bok är en av de bästa hon läst inför bokmässan, ja då läser man den!

Boken tar läsaren långt bort till en annan tid och en annan plats. Till en ö det sjungs om i sångerna, en ö som inget riktigt vet vart den ligger. På ön finns det Röda klostret befolkat av nunnor och noviser. En ö där man är förbjudna att beträda land. På ön bor Maresi, det är hon som i boken skriver ner sina minnen av det som hände efter att novisen Jai kommit till ön. Jai som är på rymmen undan en ondskefull pappa. Jai och Marsesi bli vänner, det är Marsesi som visar hur det fungera på ön. Jai håller sig hela tiden nära, hon pratar sällan.

På kvällen har noviserna en liten stund för sig själva, tid till att göra vad de vill. Då besöker Maresi alltid skattkammaren (hennes namn för biblioteket). Men nu vill Jai följa med, jo det får hon men det känns konstigt. Jag skulle säga fint, fint att läsa tillsammans. Maresi älskar lektionerna i skolan, hon suger i sig kunskap: "Jag älskar våra lektioner. Vi får lära oss historia, matematik, om Urmorden, om hur världen fungerar, om månen och solen och stjärnorna och mycket mer därtill. Smånoviserna får lära sig läsa, om de inte redan kan det, och skriva, och en del annat."

En ö, ett kloster med sina vanor och rutiner, en gudinnedyrkan. Flickor som kommer för att föräldrarna vill att de ska lära sig för att på så sätt kunna giftast bort lite bättre. Flickor som rymt undan ondska. Eller flickor som Maresi som kommer från fattiga familjer som inte har råd att ha alla barn kvar. En enda stor härlig familj. Men så finns det ett hot från världen utanför, Jais pappa som söker hämnd ...

Om jag gillar boken? Skojar ni! Så bra, så härligt befriande att för en gångs skull få läsa om en berättelse med bara kvinnor!! Förutom de där onda männen, men de tar som tur är väldigt lite del av berättelsen. Som jag tycker om det röda klostret, låter som ett behagligt liv att få leva där. Så glad att jag läst boken och fått tillbringa tid tillsammans med Maresi och Jai i skattkammaren. Om du inte redan läst så gör det bums! Jag lägger till alla böcker av Maria Turtschaninoff på min lista över böcker jag vill läsa inom en inte allt för lång framtid.

/Paula


Maresi : krönikor från röda klostret
Författare: Maria Turtschaninoff
Förlag: Berghs, Schildt & Söderström ; Stockholm (2014)
ISBN: 9789515234711,9789150220797
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar