fredag 8 november 2013

Kärlekspizzan av Johan Rundberg

"Jag blängde på den stängda dörren. Nej, jag tänkte inte säga förlåt till mamma. För jag var verkligen inte kär. Hundra procent säker. För trots att jag aldrig varit kär så visste jag exakt hur kärlek känns. Alla böcker och alla filmer säger ju samma sak: Kärlek känns som bubblande kolsyra i benen. Eller fjärilar i magen. Eller pirr i hela kroppen. INTE som att behöva kräkas i en blöja på tunnelbanan."

Fast Movits är hundra procent säker så är det så det är han är KÄR. Kär för första gången i den häftigaste tjejen han sett någonsin. Beata den lite hemliga med grå luvtröja som åker skateboard som ingen annan.

Movits förstår att han också måste börja åka bräda. Med finnes lyckas han få mamma och pappa att köpa honom en ny skateboard med alla tänkbara tillbehör. Movits har den snällaste bästisen som finns, Ruben. Ruben säger direkt är du skejtare då är jag det också vi är ju bästistar. Rubens storebror Elias ger de snällt lektioner. Det första Movits och Ruben behöver lära sig är att trilla.

Efter att ha åkt några gånger får de följa med Elias och hans kompisar och åka i ett parkeringshus. De är många som åker och någon filmar. Framför kameran lyckas Movits få till den snyggaste grind som någon sett. Filmen läggs upp på youtube och Movits blir kändis. Men han kan ju inte ens åka. Det var ju bara tur ... Men nu när Beata fått upp ögonen för honom kan man då säga sanningen?

Fler sådana här böcker! Gillar Movits mycket en så fin kille. Vänskapen mellan honom och Ruben är väldigt fin. Men också vänskapen mellan Movits och tanten Ingbritt i samma hus. Trots knipan Movits hamnat i lyckas han själv på bästa sätt göra det så bra det tänkbart är möjligt.

/Paula som ska få massor av elvaåringar att läsa denna bok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar