lördag 11 maj 2013

Och en månad går fortare nu än ett hjärtslag och Inte helt hundra

Förra helgen, helgen vecka 18 var en fin läshelg. Jag hade länge längtat efter att läsa Caroline Hainers bok Inte helt hundra. En bok om kärlek och relationer. Caroline får relationsförbud av sin psykolog och ser tillbaka på sina tidigare förhållande och vad som inte varit så bra. Jag tycker hemskt mycket om berättelsen och språket berättelsen förmedlas med. Igenkännelsefaktorn är  på vissa ställen rätt hög och läsningen blir väldigt personlig. Rätt bok för rätt tillfälle i livet... Men som vanlig och ofta när jag läser... slutet... kunde det inte varit mer öppet?

En av mina absoluta favoritförfattare är Bodil Malmsten! På omslaget till Och en månad går fortare nu än ett hjärtslag har hon dessutom en avundsvärd vacker röd kappa på sig. Detta är den fjärde av Bodil Malmstens loggböcker att bli glad och fundersam av. Jag tycker mycket om dessa vackra böcker som blandar foto med Bodil Malmstens funderingar om livet, litteratur och polisserier. Fick mig också en tankeställare när hon skriver om hur hon vägrar nätbokhandlar för att bokhandlarna i staden ska kunna finnas. Jag borde bli bättre på att handla böcker i de fysiska bokhandlarna med den trevliga personalen. I alla fall de böckerna som de har på sina hyllor. Jag bara inte borde utan jag SKA blir bättre på det.

/Paula

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar