fredag 11 januari 2013

Att läsa boken bakom filmen



Någon vecka innan jul fick jag ett sms från syssling Lisa 14 år (http://www.nattstad.se/lisaslottner). Hon hade i läxa att läsa en klassiker under jullovet och vill få tips på vad hon skulle läsa. Jag tipsade om några olika böcker men blev under tipsandets gång själv väldigt sugen på att läsa Louisa May Alcotts bok Unga kvinnor som stod i min bokhylla. Jag sa till Lisa att om hon läser den så gör jag det också plus att vi kunde se filmen tillsammans eftersom vi skulle fira nyår tillsammans.
Sagt och gjort så blev det. Jag har sett filmen flera gånger men aldrig tidigare läst boken. Han bara några kapitel in i boken innan nyårsafton och filmtittandet. Vilket gjorde mig väldigt besviken sedan när jag läst klart boken. Allt det jag tyckte bäst om när Jo är i New York fanns inte med ju.
Kollade runt lite och upptäckte att Unga kvinnor har en väldigt mycket mer okänd fortsättning Våra vänner från ifjol. Är det någon som läst den? Är det möjligen så att Unga kvinnor filmen från 1994 har slagit ihop båda delarna till en film? Jag vet inte men det ska jag ta reda på under våren tänkte jag…
/Paula

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar