måndag 11 januari 2016

Tävling med Konrad, Olika förlag och Prickiga Paula


Som ni redan vet tycker jag väldigt mycket om Olika förlags böcker om Konrad. Bästa böckerna om att få vara sig själv tycker jag. Nu har DU chansen att vinna alla tre Konradböckerna och en prickig-prickiga-Paula-girlang.

Det du behöver göra för att vara med i tävlingen är att genom en kommentar här på bloggen tipsa om din favoritbok i vilken karaktärer tillåts vara den de är på bästa sätt! Givetvis med en motivering på varför just den boken du tipsar om är din favorit.

Ser fram emot massor av lästips!

Sista tävlingdsdag är fredagen den 22 januari! 

/Paula


Ps. alla får vara med att tävla även vänner och bekanta till mig.

11 kommentarer:

  1. "Varför gråter pappan" är underbar. Två barn undrar varför en pappa är ledsen. Varken barnens namn, utseende eller kläder är könade och pappan tillåts visa känslor. Barnen pratar om olika anledningar till att vara ledsen, men det visar sig att pappan gråter glädjetårar för att han älskar sina barn. Det här är min favorit eftersom den utmanar traditionella könsroller och att den visar på att det är okej att vara ledsen.

    SvaraRadera
  2. Vargen LouLou och kaninen Tom är bästa vänner trots att de har helt andra förväntningar på sig som varg och kanin.
    Under en lek blir Tom skrämd av LouLou, det sätter vänskapen på prov och de får hantera känslor som rädsla, ensamhet och utanförskap innan de hittar tillbaka till varandra stärkta i sin vänskap av deras nya erfarenheter som lett till större förståelse för varandras olikheter. Eller är de egentligen inte ganska lika..? ;D

    Med sina stora sidor, starka färger, rena tydliga illustrationer och fina budskap är boken LouLou en favorit här hemma.

    SvaraRadera
  3. Hej! Kondradböckerna är nog bland de bästa i kategorin att få vara sig själv. Några andra är: Är du feg Alfons Åberg?, Varför gråter pappan? (Kristina Murray Brodin) och Att vara jag (Ann Höglund).

    SvaraRadera
  4. Uppfinnar-Johanna där Johanna som storasyster uppskattas för sina uppfinningar och samtidigt för att hon helt enkelt är världens bästa storasyster. Som får utvecklas och lära av det hon tycker är kul - att uppfinna. Småbröder som ser upp och som får visa känslor av olika slag. Grym!

    SvaraRadera
  5. Motivering: Alfons får vara feg och måste inte slåss. Han är modig som vågar säga att han inte vågar.
    I Varför gråter pappan? så är det lite omvända könsroller. Kvinnlig polis, mamma som mekar med bilar och kör mc, pappa som gråter av rörelse.
    I Att vara jag så funderar en 13-årig tjej på hur sjuka könsrollerna är. Hon vill vara mer och vara sig själv. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hurra hurra! Lotten har gjort dig till vinnare Therese! Hittar ingen mejladress till dig mejar med mig (paulaflickan@hotmail.com) din adress så kommer vinsten inom kort!!

      Radera
  6. Böckerna om Konrad är suveräna tycker jag. Jag har precis också läst Tusen gånger starkare inför en skoluppgift. Boken handlar om könsroller och maktordning i en högstadieklass. Det är ingen ny bok, utan den har tio år på nacken, men det som bokens huvudperson upplever i sin klass var väldigt lika hur det var för mig i klassen där jag gick på högstadiet, och jag tror faktiskt att det inte är några jättestora förändringar idag heller, så det är något som behöver synliggöras och uppmärksammas ofta. Varför får killar ofta ta mer plats än tjejer? Varför är det okej om killar gapar ut svaret på en fråga medan tjejerna måste räcka upp handen? Varför måste tjejerna städa efter killarna? Det handlar mycket om identitetsutveckling och att bli stark och våga ta plats i ett samhälle som är väldigt könssegregerat.

    SvaraRadera
  7. Maria Gripes Nattpappan och Elvis Karlsson-böcker är världens bästa våga vara dig själv-böcker tycker jag. Läste Nattpappan om och om igen som liten och kommer aldrig kunna släppa hur trubbiga och mobbade Julia blir (motsträvig) vän med sin barnvakt, en snäll, ung kille som har en uggla vid namn Smuggel som husdjur (bara en sån fantastisk sak!). Här får man lära sig att bara fötter bäst badar i månljus och att det är coolt att veta allt om stenar. Och så är Harald Gripes känsliga illustrationer med och förgyller, precis som hos Elvis Karlsson, spin-offberättelsen på Nattpappan-böckerna. De här böckerna läste jag sedan om och om igen som artonåring när jag funderade massor på vem jag var egentligen. De var nästan ännu bättre då! Det är böcker som tar de annorlunda barnen i huvudrollerna på 200 procent allvar. Och det önskar man ju kunde gälla även annorlunda unga vuxna. Vet inte var jag skulle vara utan dem. <3

    SvaraRadera
  8. Pingis och Raffe hittar en vän. Handlar om vänskap med undertonen att en får vara sig själv med svagheter och brister, vänner finns alltid där ändå! Önskar dock läsa fler olika böcker då dem uppskattas väldigt av barnen, och mig, och konradböckerna har vi inte läst.

    SvaraRadera
  9. Pingis och Raffe hittar en vän. Handlar om vänskap med undertonen att det är okej att vara sig själv. Pingis, Raffe och Kaa gör saker tillsammans och de är mina favoritkaraktärer för att de tillåter varandra att vara sig själva. Hoppas nu även på chansen att få läsa konradböckerna :)

    SvaraRadera
  10. I Småkrypsboll får Omko gå sin egen väg och bli hjälte på ett oväntat sätt på fotbollsplanen, fast han tycker att bollen är för hård och känner pressen att leva upp till syrrans målgörarskor. Istället räddar han kryp från den hårda bollen och pågående fotbollsmatchen.

    Konradböckerna skulle jag och min son verkligen vilja läsa, då han är en unge som älskar att ha klänning. Än så länge har han inte uppfattat de fördomar som finns och jag gör allt jag kan för att han ska vara så stark i sig själv som möjligt när det väl händer.

    SvaraRadera