söndag 24 januari 2016

Mitt år av längtan av Dasha Tolstikova

Dashas bor med mamma, mormor och morfar. Plötsligt får mamma en möjlighet som inte går att säga nej till. Ett år som reklamstudent i USA. Dasha får stanna i Sovjetunionen hos morföräldrarna under året. Ett år fyllt av längtan, men också vänskap, vardag och kärlek.

Med ord och bild målas ett år i en tolvårings liv upp. En sovjetisk vardag jag vet väldigt lite av. Semestrar som tillbringas på långa skrivarläger med både barn och vuxna. Skolor som är olika bra. Dasha väldigt målmedveten och funderande. Kompisar som aldrig är lätt, varför verkar det som de drar sig bort från henne?

Wow vad jag gillar Mitt år av längtan, den mest originella berättelse jag läst på länge! Läs med er! Läs! Vuxna lika mycket som tolvåringar och tonåringar!

/Paula


Mitt år av längtan
Författare: Dasha Tolstikova
Förlag: Natur & Kultur Allmänlitt (2016)
ISBN: 9789127147034
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar