måndag 8 september 2014

Vill ha dig så illa av Gunnar Ardelius

Studenten är här, kompisgänget ska ut i vuxenvärlden, ut i otryggheten. De som hållit ihop, varit ett gäng bara de. Channa, Olof, Beate, Jeppe, Lea och Roozbeh. Nyårsafton innan studenten ändrades allt. Ingen vet riktigt varför, eller de som vet håller tyst.

Efter nyår försvann Channa, hon lämnade utan att säga något. Drog till Paris ensam, bort. Bara lämnade. Channa som var drivkraften i deras lilla gäng, henne det kretsade kring. Men så fick hon veta och så försvann hon.

De fem som är kvar, vad ska de göra av friheten efter studenten. Frihet och frihet. Jeppe jobbar på tvätteri och får en massa ber från Paris. Men tankarna vill till Stockholm och Beate. Olof han lyckas få sparken fortare än han hinner börja på ett jobb, dricker för mycket sprit och är så kär i Lea. Lea som vet vad hon vill och att i den verkligheten passar inte Olof in. Det bara går inte, oavsett. Lea som på universitet börjar finna sin plats blir någon. Lea som lyftes fram av Beate när Channa försvann. Beate som nästan bröt samman för den där hemligheten. Nu sitter hon i en bostadsrätt tillsammans med före detta bästisens före detta pojkvän. Beate och Jeppe är det så det ska bli? Roozbeh läser litteraturvetenskap och se till att han inte går till skolan med en kasse från 10-tal utan en plastkasse istället (helst från systemet om de inte vore så små).

När jag började läsa kapitlet Ingenting handlar om mig inte ens jag själv (s.125) sent på kvällen tänkte jag hmm. Detta känner jag igen måste upp och kolla. Rätt hade jag stora delar av det kapitlet om Olof återfinns i Gunnar Ardelius novell i Avståndet mellan. Kul. Sådant gillar jag. Guldstjärna till boken för det och guldstjärna till mig som kom ihåg.

Om jag tycker om det? JA! Tänker en massa på SPUNG 2.0 när jag läser och det är typ så bra betyg det är möjligt att få i min värld. Så bra och träffsäkert om rollerna vi har, rollerna vi spelar och rollerna vi får, att hitta den roll som är jag. Älskar, språket, detaljerna, karaktärerna, allt, ALLT. Så här mycket har jag inte tyckt om Gunnar Ardelius sedan hans fantastiska debut Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket.

Jag undra hur boken är att läsa när man befinner sig i åren efter gymnasiet? Gillar man lika mycket då? Man borde ju nästan gilla ännu mer om det nu går <3

/Paula


Vill ha dig så illa
Författare: Gunnar Ardelius
Förlag: Rabén & Sjögren (2014)
ISBN: 9789129690095
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar