tisdag 16 september 2014

Äventyret - bokmässan 2014


Vet ni vad om lite lite mer än en vecka så är det dags för årets bokmässa. Bokmässan 2014 som jag peppar och laddat för ända sedan december 2013 när jag fick veta att jag var en av årets bloggambassadörer för bokmässan. Det kommer bli en bokmässa helt olika alla andra jag varit på. För det första kommer jag vara där alla fyra dagar + onsdagens pressnatt. Mitt äventyr Bokmässan 2014 kommer se ut ungefär så här: 

Onsdag, åker tåget upp till Göteborg, träffar de andra bloggambassadörerna för första gången och går på pressnatten tillsammans med de.

Torsdag, bokmässan öppnar. Jag ska gå på några seminarium, viktigast det som heter Nitton år och med livet bakom sig med Patrik Lundberg och Gunnar Ardelius. Ska mingla runt och besöka en massa förlag som har vänligheten att bidra med böcker till eftermiddagens barnbibliotekariemingel som jag anordnar. Stor del av torsdagen kommer gå till detta. Så spännande att få träffa andra barnbibliotekarie och prata om hur det är att ha världens bästa jobb.

Fredag, ska jag upp på Biblioteks & berättarscenen tillsammans med författaren Ursula Poznaski och prata om henne bok Sveket och dystopier.  Fredag eftermiddag bjudet på massa spännande seminarium som Tove Jansson 100år med bland andra Sara Bergmark Elfgren och Arbete pågår - en bok blir film om att filma Cirkeln. Efter det behöver jag eventuellt gå till hotellet och sova.

Lördag, börjar med seminariet Flickbilden i fantasy som leds av en av mina idoler Johanna Koljonen. Efter det ska jag träffa författaren Ali Lewis och intervjua henne för bloggen. Någon som läst boken och har önskemål om vad ska fråga henne om? Det stora som händer på lördagen är att jag ska vara gäst i bästa podden Allt vi säger är sant med Lisa Bjärbo och Per Bengtsson. Temat är våld i ungdomsböcker. Kom och lyssna 13:00 podcastscenen på Digitala torget. Efter det blir det bloggmingel.

Söndag, ska jag mest bara njuta och mingla runt. Kanske lyssna på Stina Wirsén, Martin Svensson (du är så yeah yeah wow wow), bästa Tara Moshizi, kanske borde jag också gå och lyssna på Siri Hustvedt. Vi få se. Kanske köper jag en och annan bok om jag tror de får rum i min resväska på tåget hem ...

Måndag, åker tåget hem till Växjö helt fullmatad av inspiration och äventyr.

Under hela bokmässan kommer jag också ha en prickig Instagramtävling där man kan vinna ett hemligt bokpaket. Klurar fortfarande lite på upplägg men ni kommer få veta.

Vill ni följa mitt äventyr så är det Instagram och @prickigapaula som gäller blogga om detta spännande kommer nog först efter hemkomst. Kommer tillsammans med de andra bloggambassadörerna också att finnas på bokmässans Instagram @bokmassan.

/Paula som längtar och fundera på vilka klänningar och skor som ska få följa med på detta äventyr

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar