lördag 6 september 2014

Mera vego av Sara Ask & Lisa Bjärbo

Det där med att laga mat och jag inte alltid dästa kombon. Inte så att jag är dålig på att laga mat utan snarare så att jag inte alltid gillar att laga mat. Prioriterar bort det. Mår lite lätt dåligt av matos.

Men nu kanske! En ny hur fin som helst kokbok. En kokbok med massa lockande recept och underbart inspirerande fotografier i. Dessutom en kokbok i lagom format ett format som gör att den inte är i vägen. En bok som inte ska få bo i kokboksbokhyllan (som för övrig snart måste rensas) utan en bok som ska få bo i köket och användas!

Har tillsammans med lillasyster provlagat två av recepten. Frasiga ostrullar med filodeg, fetaost, persilja och mynta. Först pilliga att göra men efter en stund fick jag in snitsen. Goda men tänker att nästa gång hoppar jag nog myntan och tar en krydda jag tycker bättre om. Kan utvecklas hur mycket som helst. För det är ju också det där med att följa recept och instruktioner jag är inte så bra på det. Gillar att klura vidare och utveckla eller kanske mest att bara kunna utan att behöva läsa vidare.

Provat recept nummer två, Pasta Rosso med vitlöksfrästa champinjoner. Mumsigt. Lyxigt att det blev massa mat över så jag fick några matlådor också.

Gillar verkligen denna färgfulla kokbok. En bok med fina recept. Men recept med många moment och mycket disk - men värt det. Flera recept som enkelt kan göras veganvänliga.

Med denna bok lovar jag att göra lite mera mat, lite ny mat. Men jag önskar ändå att det ibland fanns ett matpiller för att slippa göra mat och bli hungrig. Inte alla dagar inte när man kan äta så här god mat men några dagar i veckan i alla fall.

/Paula


Mera vego : mat för hela familjen
Författare: Sara Ask & Lisa Bjärbo
Förlag: Ordfront (2014)
ISBN: 9789170377808
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar