onsdag 3 september 2014

Konrads klänning och Jag vill inte leka själv!


Två nya helt underbara bilderböcker från Olika förlag. Underbara inte bara för att de matchar min soffa så bra.

Konrads klänning av Åsa Medel-Hartvig och ill. Caroline Röstlund

Hedvig får paket, en blå glittrig klänning. Konrad han tittar på klänningen med stora ögon. Han vill också glittra och prova klänning. Vilket han får men sedan vill han inte ta av sig klänningen. Tur, tur att världens bästa mormor finns. Mormor som i sin källare gömmer en röd glittrande klänning till Konrad. Så härligt för då kan ju Hedvig och Konrad glittra tillsammans! Caroline Röstlund är fantastisk på att teckna ögon, de där blickarna Hedvig och Konrad mellan alltså. Boken som lämnar mig med ett stor leende. Klänningar är ju det bästa som finns, precis som i Konrads klänning borde det i verkliga livet vara självklart att allas som vill ska få ha glittrande fina klänningar på sig.

Jag vill inte leka själv! av Anders Alzén och ill. Maria Borgelöv

Miriam är i parken med mamma och mammas kille Pierre. Mamma kommer på att de måste ha bullar också, snabbt springer hon iväg till kafét. Så snabbt att Miriam inte hinner med. Miriam vill inte leka själv, Pierre som brukar vara så bra på att leka han vill bara läsa sin tidning. Kanske kan Miriam ändå leka själv? Fantasifull och väldigt söt bok. Miriam med sitt fina kattöronsdiadem henne gillar jag! Särskilt när hon säger bokens slutkläm om att Pierre han är inte lika påhittig men vad gör det hon kan ju lära honom.

Berättelserna, färgerna, formen, allt med dessa två små bilderböcker tycker så mycket om <3

/Paula



Konrads klänning
Författare: Åsa Mendel-Hartvig
Förlag: Olika Förlag (2014)
ISBN: 9789187413070
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Jag vill inte leka själv!
Författare: Anders Alzén
Förlag: Olika (2014)
ISBN: 9789185845965
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar