tisdag 23 september 2014

Lilla stora Boubo av Beatrice Alemagna

Lilla stora Boubo är en ny fantastisk bilderbok från Mirando bok. Björnungen Boubo heter Boubo både i förnamn och i efternamn också. Boubo har ingen bästis längre men kan redan cykla. Texten i boken är olika stor beroende på vad den berättar, sådant gillar jag jätte mycket. Levande bilderbokstext.  Sådant som är litet inte så viktigt (eller man inte ska prata om så högt som bästisen som inte länge är) medan sådant som är viktigt blir större - att kunna cykla.

Boubo är en stor pojke, med stora ögon, näsa och tänder. Och han behöver faktiskt bara ha EN sittkudde när de går på resturang. Men så vänder boken och texten blir jätte stor det är nämligen så att han vet att han är STÖRST för att vänd blad ... för att när mamma nattar honom på kvällen då säger hon alltid "Sov got, min STÖRSTA kärlek." Är det inte fint så säg.

Jag tycker väldigt mycelet om Beatrice Alemagna lekfulla bilder och texter. Roligt att Lilla stora Boubo är en så liten och söt bilderbok när Beatrice Alemagnas Vad är ett barn? var en ovanligt stor bilderbok. Nu har jag sällan sagostunder på biblioteket eftersom jag jobbar mest med skolbarnen. Men tips till dig som har sagostunder, ha Beatrice Alemagna tema och pyssla efteråt egna barn.

/Paula


Lilla stora Boubo
Författare: Beatrice Alemagna
Förlag: Bokförlaget Mirando (2014)
ISBN: 9789198139631
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar