onsdag 11 december 2013

Spelets fångar av Bitte Havstad

Bitte Havstad är en av mina doldis författarfavoriter. Tycker hemskt mycket om Parisresa, Min storebror Robin, Ofrivilliga syskon och Och! Lite svår utlånade böcker men när man väl fått ett barn/ en ungdom att läsa så slukar de ofta precis som jag resten av böckerna också. Gissa om jag blev glad när Spelets fångar dök upp!

Det handlar om Hugo som mot sin vilja ska tillbringa flera veckor av sommarlovet tillsammans med mamma och morfar. I morfars hus på en ö ute i skärgården. Mamma och morfar har inte pratat på flera år. Men nu är det dags. Hugo känner knappt morfar.

Framme på stugan visar det sig att datorsladden inte är med! Kan han har glömt den eller har mamma lagt ur den?

I stället blir det tid att följa med den jämnåriga Freja ut i båten till en annan ö. Men väl framme på ön blåser det upp till storm så de får söka skydd i en stuga på ön. De hittar en mystisk lucka i golvet och tar sig ner i källaren där de hittar ett rum fullt av datorer. Datorer som välkomnar de och vet deras namn …

Datorerna drar Hugo och Freja in i spelets värld. En helt annan typ av spel än allt Hugo spelat förr och han har ändå spelat mycket. I spelets värld får man välja en extra super förmåga. Hugo väljer att läsa tankar medan Freja väljer super hörsel. Super hörsel är inte det första jag valt men det visar sig vara en smart förmåga att välja. I spelets värld finns Miriam som välkomnar och tar hand om Hugo och Freja.

Men spelledaren Paul finns också där. Paul har en dold agenda. Visst det är gratis allt men Paul vill åt energier och för att komma åt de så vore det allra bästa om Hugo och Freja stannade i spelet och datorns värld hela tiden, alltid! Samtidigt så får de syn på Miriam i verkliga världen ...

En bra och spännande bok. Men har du inte läst något Botte Havstad innan så tycker jag att du ska börja med Parisresan istället för den är galet bra.

/Paula

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar