fredag 29 september 2017

Jättejättebråttom och Låtsasheten

Smaka på boktitlarna Jättejättebråttom och Låtsasheten två helt fantastiska titlar, vilka ord att sätta igång fantasin med. Att prata om vad kan detta vara för bok som heter ... Sedan efter det läsa och boken och prata vidare om ordet och berättelsen.

Jättejättebråttom handlar om en morgon. En mamma och ett barn får väldigt bråttom att komma iväg på morgonen. Barnet vill mest vara kvar hemma. Allt blir fel. Men går det kanske att göra dagen rätt genom att stanna den? Ta en dag borta från förskola och jobb? En berättelse som borde ge alla vuxna som läser den en viktig tankeställare.

Låtsasheten är berättelsen om jag som vuxit ur den vanliga verkligheten och behöver något annat. Kanske är verkligheten urvuxen för att jag aldrig passat in. Jag vill vara själv inte med andra människor hela tiden. Tänk om det kan finnas en plats där jag får vara själv utan pratat och ord som stör? Låtsasheten! En bok att känna igen sig i. Underbara egenheten, självtiden, ensamheten där bara jag får bestämma vad och hur som är rätt och hur och när jag vill göra det och det.

/Paula


Jättejättebråttom
Författare: Ebba Forslind
Förlag: Urax (2017)
ISBN: 9789187208430
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Låtsasheten
Författare: Nathalie Ruejas Jonson
Förlag: Urax (2017)
ISBN: 9789187208423
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar