tisdag 14 oktober 2014

Bokmässan 2014, torsdag








Torsdag och på riktigt dags för Äventyr Bokmässa 2014! Självklart var jag på släppet av årets Barnbokskatalog! Mårten Melin var med på scen och börjar med att berätta hur han älskar Barnbokskatalogen! Håller så mycket med. Stor del av förmiddagen sprang jag och vännen Sandra runt och samlade in en massa fina böcker från förlag till eftermiddagens barnbibliotekariemingel. TUSEN TACK för alla böcker! I vimlet sprang jag på fina Nea, Instagramkompis så fint att få ses på riktigt. Ett seminarium blev det också, ett måste seminarium med rubriken 19 år och med hela livet bakom sig. Med Patrik Lundberg och en tågförsenad Gunnar Ardelius. Så fint, två favorit författare samlade på en scen. Att jag fick sällskap av Jennie gjorde allt ännu lite bättre. En räkmacka högst upp i tornet (man såg Ostkupan denna nostalgi) tillsammans med de andra bloggambassadörerna. 

Sedan var det dags för det stora och bästa minglet mitt Barnbibliotekariemingel! Glada barnbibliotekarie, författarbesök och två helt underbara timmar! Hur fina goodiebags som helst att ta med sig hem. Vi hade besök av Jenny från Massolit som berättade om deras Läsglädje projekt. Bokslukarsällskapet som bjöd in oss att bli en del av de. Mårten Melin som berättade om Lite mer än en  kram hur han ville skriva en bok om en snäll kille. Bästa Ida och Karolina från Cirkelpodden var på plats och berättade om deras arbete. Det minglades, dracks te och kaffe, åts frukt och kex och pratades pratades pratades. Tills det knackade på dörren och in kom Pax gänget, Åsa Larsson, Ingela Korsell och Henrik Jonsson vi fick veta hur idén till böckerna väcktes och att alla böcker kommer ha färgade blad i regnbågens alla färger. Anna Ehn och Mia Öström kom och berättade om sin Stjärnklart Sally! hur det skulle vara roligt att skriva. Avslutningsvis kom Mi Tyler och berättade om sin bok Mammas Liv.

Det måste ju också nämnas att under torsdagen delade DIK ut priset till årets bibliotek, ett pris som i år gick till Växjö skolbibliotek, mina vänner och före detta kollegor. Så mycket grattis till er! Ni har väl inte missat att de nu finns på Instagram @skolbibvaxjo 

Efteråt strålande lycklig och galet trött gick jag och vännerna Sandra och Lina en liten sväng in på Göteborgs nyrenoverade stadsbibliotek. Vi såg bara barnavdelningen men det var så fint, så fint att jag nästan började gråta. Fin avslutning på en ovanligt bra torsdag!

/Paula

1 kommentar:

  1. Låter som en helt fantastisk bokmässedag! Vilken otrolig otur att jag missade barnbibliotekarie-minglet känner jag! Lät ofantligt kul!

    SvaraRadera