måndag 27 mars 2017

Bruno 3000 av Åsa Anderberg Stroll & Ill. Julia Thorell

Bruno han är ungefär 3000 dagar gammal, det blir ungefär 8 år. Bruno han är också min nya pappersvän som jag tycker om honom.
En vanlig kille som bor i lägenhet med mamma och pappa. Föräldrar som väntat länge på sin Bruno, många år och besök på sjukhus. Det gör att de inte jobbar så mycket vill ha tid med varandra och med Bruno. Vilket leder till att det inte finns lika mycket pengar och inte lika häftigt och mycket lego som hos grannarna och Brunos bästisar tvillingarna Tom och Ture.

Tom och Ture går i en annan skola så Bruno har skolkompisar och hemma kompisar. Han är lite olika Bruno med olika kompisar. Det är inte alltid lätt.

Den andra boken om Bruno har precis kommit ut. I den fortsätter vardagslivet med roligheter och svårigheter. Hur sätter man ord på saker och förklara när det blivit knas. Gömma sig under täcket fungerar ibland, i alla fall en liten stund. Livet precis så som det kan vara att vara ungefär 3000 dagar gammal. Böckerna om Bruno får mig att längta till biblioteket så jag kan para ihop bok med läsare!

/Paula


Tvillingarna
Författare: Åsa Anderberg Strollo & ill. Julia Thorell
Förlag: Alfabeta (2016)
ISBN: 9789150117936
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Bruno 3000. Klubben
Författare: Åsa Anderberg Strollo & ill. Julia Thorell
Förlag: Alfabeta (2017)
ISBN: 9789150117943
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

  1. Jag pluggar till bibliotekarie och jag blev så himla glad när jag läste din sista mening, att du längtar till biblioteket för att få para ihop bok och läsare. Så fint uttryckt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du pluggar till bibliotekarie. Världens bästa jobb och den bästa på bibblan är ju just att prata ihop bok och läsare <3

      Radera