onsdag 28 maj 2014

Julius och pusskalaset av Martin Svensson

När Svensk bokhandels sommarens böcker kom och jag fick syn på att Martin Svensson börjat skriva böcker för yngre barn blev jag väldigt glad (vad denna nyhet fick mig att göra kan du läsa här).

Nu har boken kommit! Jag har läst och gillat. Julius han är sju år och går i ettan. I hans klass går också bästisen Isak och sötast av alla Linn. För det är så att Julius har gått och blivit kär. Men han vet inte hur han ska hantera denna känslan. Hemma är alla konstiga pappa författaren gör så att Julius kommer sent till skolan alltid, lillasyster Lydia är vilda och käkar ständigt upp tandkrämen och mamma som alltid glömmer allting. Julius känner det som att han är den enda som är normal i hela familjen.

En dag rinner allt känslorna över. Kanske var det precis det som mamma och pappa behövde höra för att få ordning på saker och ting.

En charmig berättelse om den första kärleken men också om hur det är att vara del av en familj. Börja bli stor och vara med att forma familjen. Gillar att Julius har en gosedjurs Tiger som egentligen är en giraff. Själv hade jag en hare som jag kallade kanin.

När jag läser boken har jag två funderingar i mitt huvud. Dels funderar jag en del över Isak och hans pappa. Vem är hans mamma och var är hon. De känns som en spännande familj jag gärna läser mer om. Sedan undrar jag över den där författarpappan hur mycket av honom är Martin Svensson själv?

Till hösten kommer Julius spelar teater den kommer jag att läsa.

/Paula


Julius och pusskalaset
Författare: Martin Svensson
Förlag: B. Wahlström (2014)
ISBN: 9789132162619
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar