söndag 11 maj 2014

Det borde finnas regler av Lina Arvidsson

Maria 14 år hatar sitt namn, därför går hon under namnet Mia. Mia som bor mitt i ingenstans, alltid färgar håret svart. Inte riktigt passar in. Mia har två bästa vänner. Mirjam med det röda långa lockiga håret som alla tycker är så snygg. Karl som är smartast av alla, smartare än en del lärare också.

Mia och Karl har ett problem, Mirjam har gått och blivit upp över öronen förälskad. Förälskad i Per som är 40 år. Det värsta är att Per besvarar känslorna. Vad ska man göra som vän när detta händer. När man vet att han kommer såra den bästa? De börja spionera på den där skumma gamlingen.

Samtidigt så går livet som fjortonåring vidare, tråkig skola, drömmar, killar och tankar om vem men är och om man passar in eller inte, om man ens vill passa in, mamma och kille, alkispappan som ibland är där och är snäll men andra gånger är helt borta,  friluftsdagar att strunta i och så dyker Han upp, han med stort H.

Han heter Vlad är sjutton år, har hoppat av gymnasiet jobbar, har egen lägenhet och spelar i band … Mia blir för första gången upp över öronen förälskad och kär. Men hur gör man?

En klokren bok på många sätt, känslostormarna jag minns så väl från de åren. Tankarna man har på sig själv. Tankar som sedan inte bekräftats av de andra utan de har en helt annan bild av vem du är. Min favorit karaktär i boken är Karl! Tycker också mycket om Karls mamma kulturtanten.

Favoritscen ja det är kanske inte helt oväntat den när håret färgas rosa. Det bästa är att jag satt hos frisören och färgade luggen rosa när jag läste det avsnittet! Hur troligt är det att det händer liksom?

/Paula med den rosa luggen


Det borde finnas regler
Författare: Lina Arvidsson
Förlag: Gilla böcker (2012)
ISBN: 9789186634186
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

1 kommentar:

  1. Jag tycker att den är så bra! Som synd är känns den lite för barnslig för mitt gymnasiebibliotek. Kände igen att ha en kompis som blev kär i en äldre man, men som tur var behövde jag inte vara med om att det hände så mycket mellan dem.

    SvaraRadera