onsdag 30 april 2014

Trollkarlen från Övärlden av Ursula K. LeGuin

Ända sedan jag såg filmen Jane Austen Book club så har jag förstått att Trollkarlen från Övärlden den måste jag bara läsa. Grigg bokklubbens enda manliga medlem läser med glädje Jane Austen fast han egentligen är mer av en fantasynörd. Han är med i bokklubben för sitt intresse till Jocelyn som han hela tiden försöker få att läsa Trollkarlen från Övärlden. Om hon läser den … Titta på filmen och ta reda på det själv.

För någon månad sedan kom i alla fall Ursula K. LeGuins tre böcker om övärlden ut i nytryck med hur fina som helst bokomslag. Bokomslag som väckte både habegär och läsbegär.

Sparvhök härmar som mycket liten sin fasters ramsa när han är ute med getterna. Getterna blir som förhäxade. På så sätt får fastern reda på att Sparvhök har magiska krafter, krafter större än hennes egna. Snart får han gå i lära hos en trollkarl. Men Sparvhök han vill ha ut mer och väljer därför livet på en trollkarlsskola. En skola där det bara går pojkar bara de som kan bli magiker (vilket jag tycker är dumt). Sparvhök är en ovanligt begåvad elev men han har också ett mörker i sig. Han har lockat ut en skugga som vill honom illa. En skugga han gömmer sig för och fundera på hur han ska kämpa mot den.

Det här är en helt annan typ av fantasy än den jag brukar läsa, en långsammare variant. Jag föredrar fantasy där det finns kopplingar till vår verklighet. Inte så att jag tycker Trollkarlen från Övärlden är en dålig bok men den är lite för långsam för min smak. Bristen på kvinnliga karaktärer gör mig också besviken.

Bokpodden bokpalt pratade om boken för något avsnitt sedan. Väldigt hastigt har jag med två fantasytips där, via en fråga på Twitter. Mina fantasytboktips som jag tycker bättre om är Cornelia Funkes Bläckhjärta och Phillip Pullmans Guldkompassen.

/Paula som kommer läsa mer från Övärlden


Trollkarlen från Övärlden
Författare: Ursula K. Le Guin
ISBN: 9789129690835
Förlag: Rabén & Sjögren (2014)
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

4 kommentarer:

  1. Jag minns att detta var en av böckerna som jag "tvingades" läsa på mellanstadiet, klassen var indelade i mindre grupper, ca 4 personer, som varje vecka skulle läsa en viss del av boken och diskutera den. Jag minns att jag tyckte att "Trollkarlen från ö-världen" var urtrist, det var ju ett tag sen jag läste den men minns omslaget mycket väl. Nyutgåvans omslag är i alla fall finare än det förra. Innehållet är troligen det samma, men kanske skulle jag uppleva det annorlunda idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. minns också hemska böcker man "tvingades" läsa på mellanstadiet och högstadiet. Hemska läsupplevelser. Något som liksom aldrig funkade. Hoppas det inte är så i dag för barnen jag väljer gruppläsning åt.

      Radera
  2. Det var nog 20 år sen eller mer jag läste böckerna om Ö-världen, och de satte inga större spår hos mig. Blir dock sugen på att läsa om dem bara på grund av de fina omslagen i nyutgåvan!
    Guldkompassen-triologin däremot, den stannade kvar. Både i medvetandet och bokhyllan... Bläckhjärta är ännu oläst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker du borde läsa Bläckhjärta istället för att läsa om Ö-världen så mycket bättra!

      Radera