tisdag 9 oktober 2018

När kastanjerna spricker av Camilla Lagerqvist

Majken är femton år och sa ifrån när hon blev tafsad på, hon är föräldralös. Efter att hon sagt ifrån blir hon skickad till ett hem för vanartiga flickor. Det finns ingen annan plats för henne. Inuti bubblar det av ilska. Majken har ett ärr hon inte minns hur hon fått. Ett ärr ingen finns kvar att berätta om.

På hemmet för vanartiga flickor är det hela tiden massor att göra. Föreståndarinnan är ingen man sätter sig upp mot för då blir du inlåst i mörkret. Om kvällarna kommer det pojkar till ön, de kommer i hemlighet och de som vill smiter ut.

När en av Majkens rumskompisar blir gravid skickas hon bort. Detta blir tillfället Majken väntat på. Hon rymmer för att ta reda på vad som hänt kompisen men och vem hon själv är. Kanske kan prästen och kyrkoböckerna hjälpa henne hitta sanningen?

Efter att jag läst boken läser jag att den utspelar sig kring 1950, känslan jag hade under min läsning var att det var ännu tidigare men så är ju inte jag och historia alltid bästa vänner.

/Paula


När kastanjer spricker
Författare: Camilla Lagerqvist
Förlag: B/Wahlströms (2018)
ISBN: 9789132207693
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar