onsdag 17 oktober 2018

F som i sämst av Cilla Jackert

Jonna är tolv år och ensam, i skolan är hon alltid tyst, har inga kompisar. Hemma tar storasyster Miriam all plats, hon som har bäst betyg i alla ämne och en sångröst som får alla att smälta. Men om detta bryr sig Jonna inte. Istället vill Jonna mest ligg ai sin säng, peta sig i nästan och äta snattat godis.

På nätterna smyger Jonna omkring hemma. Hon plockar godis ur skafferiet (när det finns något) hon har också lagt beslag på Miriams dagbok. Men inte läst den. Den ligger under sängen och samla dam. Miriam berättar för mamma och pappa att Jonna stälj men de tror inte på henne.

I skolan blir det krissamtal för Jonna visar inte vad hon kan, det finns inget underlag för några som helst betyg. Miriam blir mutad men en ny gitarr för att hjälpa lillasyster med läxorna. Så en natt smyger Jonna omkring i huset igen och tittar på Miriams fotovägg, det finns foto på föräldrar, kusiner, släktingar, kompisar, lärare men inte en enda bild på Jonnasjälv. Då känner det som inte brukar kännas. Eller allt som Jonna låter bli att tänka på och känna.

När hon får syn på saxen i Miriams rum, ja då för första gången gör Jonna något aktivt. Alltså alltså jag håller andan här när det händer (vad som händer tänker jag inte avslöja). F som i sämst är en bok som berör mig så mycket. En bok som känns att läsa. Jag tycker så mycket om Jonna, denna tolvåring som jag inte förstår mig på men som lär mig massa om att göra det ensjälv vill utan att bry sig om alla måsten, andras viljor och regler.

Jag håller tummarna för en Augustprisnominering. Detta är en bok som förtjänar allt tänkbar uppmärksamhet så att alla läser den. Även du som som är vuxen!

/Paula


F som i sämst
Författare: Cilla Jackert
Förlag: Rabén & Sjögren (2018)
ISBN: 9789129708424
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar