tisdag 2 oktober 2018

Fastrarna av Ebba Forslind

Det är lördag och kalas, hos mammas nya kille Björns mamma som är gammal och fyller år. Björn är pappa till småsyrrorna men inte till bokens jag. Jag har varit hos Björns mamma bara två gånger innan det är tråkigt och alla gullar med småsyrrorna.

Björns tre småsyrror ropviskar ut jag i köket för de har en viktig fråga att ställa. "Vi skulle vilja fråga dig om vi kunde få vara dina fastrar?" frågar de allvarligt. De är ju redan fastrar till småsyrorna och vill gärna vara det till jaget också. Som svar får de ett ja och blir jätte glada.

De läser bok och leker kurragömma, innan kalaset är slut bestämmer de att de ska å på bio tillsammans bara de om några veckor. Jag och sina nya fastrar tillsammans.

Fastrarna griper verkligen tag i mitt hjärta <3 Den får mig att tänka. Alla dessa barn med nya bonus och extra familjer och släkter för att en förälder blivit kär i någon ny. Barnet blir också en del av utan att veta eller känna någon. Själv ska jag skicka boken med posten till två halvstora pojkar och ställa samma fråga som fastrarna ställer i boken, jag är ju faktiskt faster till deras småsyrra.

/Paula


Fastrarna
Författare & illustratör: Ebba Forslind
Förlag: Urax (2018)
ISBN: 9789187208539
 Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar