torsdag 28 augusti 2014

Miriam om natten av Maria Nygren

Maria Nygren är en ny författarbekantskap för mig, jag har sneglat och klappat på både Fjärde riket och 100 meter lycka men det har inte blivit av att jag läst.

Miriam om natten dök upp i min brevlåda och jag blev helt fast. Slukar läste berättelsen om Miriam, tänkte på henne när jag inte läste.

Miriam är nyinflyttad i Uppsala där hon ska religionsvetenskap. På uppropet stöter hon på Ante från hemma, skoltidningskonkurrenten han som fick henne att sluta. Plötsligt är han helt snäll fråga om hon ska följa med ut på kvällen. Fast det klart det kanske inte går säger han och syftar på hennes diabetes och rutinerna som följer. Därför bara måste Miriam säga ja klart jag följer med.

Ute får hon syn på en tjej det slår gnistor om, en sådan som alla blickar dras till. Miriam frågar runt lite och får veta att tjejen heter Sofia de Ron. Miriam blir lite lätt besatt börja googla för att ta reda på mer om denna Sofia. Kvällen efter följer hon efter Sofia när hon smiter ut från en pub. Sofia försöker ta sitt liv genom att hoppa i vatten, men Miriam hoppar i hon också och fångar upp Sofia. Ambulansen kommer och Miriam finner sig kvar med Sofias väska ...

En väska hon tar med sig hem och börjar rota i, där finns fint dyrt smink att prova, en klipptid att gå till, nycklar till en lägenhet och en anteckningsbok att läsa Sofias tankar ur. Miriam går och klipper sig på Sofias klipptid och går sedan hem till hennes lägenhet ... där blir hon påkommen av Sofias bror, han tror att Miriam är en av Sofias kompisar.

Vips finner hon sig på sjukhuset bredvid sängen där Sofia ligger i koma. Sofias mamma och bror så tacksamma för att det finns någon mer hos de. Miriam som gärna vill vara en del av de ... men vad kommer hända när/om Sofia vaknar? Ante finns där och cirkulera som ett hot han som vet sanningen. Rutiner som rubbas och diabetesdimma som gör att man inte tänker på samma sätt som annars.

Miriam om natten är en galet fängslande bok. Läser för att man vill veta slukas upp men samtidigt med en klump i magen men Miriam du får ju inte gör så tänk sedan när du blir upptäckt ...

/Paula


Miriam om natten
Författare: Maria Nygren
Förlag: Bonnier Carlsen (2014)
ISBN: 9789163879029
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar