lördag 2 augusti 2014

Meningen med hela skiten av Nina Åkestam

Boken jag snappade upp i början av sommaren kände den bara MÅSTE jag läsa och det rätt bums. Boken som hade hjälpt mig i våras (eller kanske inte). Boken jag nu har rustat mig med inför hösten.

Meningen med hela skiten av Nina Åkestam, en bok om jobb, arbetslivet och att tycka lite för mycket om sitt jobb, att rent av älska sitt jobb. Ett jobb utan tydliga regler som gör att man kan jobba hur mycket som helst. Om hur man tar sig ordentliga funderare över varför och hur när det gäller sitt eget arbetsliv. Att ta sig ett snack med sin inre 85-åriga tant. Vill Paula 85 att jag ska ha gjort detta? Vart vill hon vara och vad vill hon ha varit med om?

Nina Åkestam kommer från reklamvärlden men exemplen hon använder sig av fungerar lika bra att tänka sig i biblioteksvärlden.

En bok full av klokheter, en bok att gå tillbaka till ofta. En bok som fick mig att plocka fram överstryckningspennan och ständigt ha den nära för att användas mycket. En bok som nu är full med hundöron. Fundera på hur läsningen av boken varit när jag precis började jobba? Hade jag gjort något annorlunda? Nej tror ändå inte det. För jag älskar på riktigt att jobba med barn och böcker, även när jobb och fritid flyter in i varandra lite för mycket.

Och vet du var Nina Åkestam skriver:

"Men den passar mig just nu. Att jobba mycket behöver inte vara ett problem. Om du ägnar dig åt något du gillar och som stämmer överens med gamlingen du vill bli, då är ju jobbet toppen. Då kan det verkligen ge mening åt hela livet."

Men att man måste öva på att säga nej, att även säga nej till roliga saker för att prioriteringar måste göras. För nej det är svenskans svåraste ord och det håller jag med om. En bok om ett svårt ämne skrivet på ett lättsamt och roligt sätt. En väldigt viktig bok! En ögonöppnande bok. En bok att ge bort i present.

/Paula


Meningen med hela skiten
Författare: Nina Åkestam
Förlag: Volante (cop. 2014)
ISBN: 9789187419287
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar