söndag 6 oktober 2013

Lex bok av Sara Kadefors

Lex går sista året på gymnasiet. Hon har valt att gå på gymnasiet i förorten mest för att hon inte orkar annat. Det är mycket Lex inte orkar inte vill, mest vill hon bara ligga på sitt rum och dagdrömma till mammas olycka.

"Nåt fel har jag i alla fall gjort, säger hon och tittar menande på mig. Kan du inte åtminstone spela dataspel? Chatta och instagramma och sådant där? Nåt som man fattar."

Lex smälter in i mängden, håller sig för sig själv men ifrågasätter och provocerar i klassrummet dock utan att tas på allvar. Hon bor med mamma som dansar Zumba och precis har träffat en ny man, en författare som skriver ungdomsböcker. Pappa sitter i fängelse igen för att ha förskingrat pengar. Bästavännen Jonathan drömmer om mer om större saker. Sådant som Lex inte förstår. Att det snart är student känns varken eller inga framtidsplaner finns överhuvudtaget hos Lex. Mer än att flytta in i pappas lägenhet som står tom. Att få vara själv.

Efter ett gräl med Jonathan, för att hämnas på mammas nya kille och för att göra pappa glad så startar Lex en blogg med sitt alterego Maya och bloggen Själens sår. Maya som har en pappa som sitter i fängelse och haft en hemsk barndom. Maya som tycker och tänker en massa saker. Lex som Maya får snabbt läsare som läser, älskar och bryr sig. Men vem är den mystiska Maya börjar folk undrar? Lex och Jonathan bli vänner igen och Jonathan få veta hemligheten - hemligheten som han förvandlar till ett konstprojekt med second hand shopping och make over. När det finns bilder på Maya så växer bloggen ännu mer, tidningar ringer, kändisfest inbjudningar trillar in och populäraste tjejerna i skolan pratar om bloggen och skriver om den på sin egen blogg.

Kommer det att hålla? Eller hur länge håller det? Hur är det har Lex och Maya något gemensamt?

När jag var nyss fyllda tjugo kom Sara Kadefors bok Sandor slash Ida som jag älskade. Skrev en b-uppsats i Kulturvetenskap om mejlromanen. Nu äntligen en ny ungdomsbok istället för om mejl en blogg. Tycker väldigt mycket om Lex, Jonathan  och om Sara Kadefors språk. Massor av hundöron och markeringar i marginalen. Här är några av favorit raderna!

"Alla är olika, Lex. Det måste du faktiskt acceptera.
Jag vägrar acceptera att det ska vara normalt att lipa för att man inte får A. Då är det fel på systemet."

"Lyssna på pappa nu. Jag har försökt lura folk i hela mitt liv och kan se direkt vem som har talang för det. Det du gör är konst, Lex. Nej förresten, det är ren och skär ... magi!"

"Menar du på allvar att du är beredd att lägga ner det enda vettiga du gjort i hela ditt liv?"

"Jag brukar inte vara så här på. Jag ber om ursäkt om det blev för mycket ..."

/Paula som tycker väldigt mycket om Lex bok


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar