lördag 26 oktober 2013

Jag är ju så jävla easy going av Jenny Jägerfeld

Joanna går andra året på gymnasiet, mamma författare har bara fått nej de senaste åren, pappa deprimerad och sjukskriven. Det finns nästan aldrig några pengar, ofta får Joanna lägga sitt studiebidrag på mat. Mamma har sagt till Joanna att äta mycket i matsalen, men hon vet att det bara gör hungern värre. När mamma säger att de inte har råd att hämta ut ny ADHD-medicin åt Joanna ja då krävs drastiska beslut. Hon vet att medicinen måste hon ha. Särskilt  nu nu när kärleken träffat henne. Kärlekens namn är Audrey. Men att bli kriminell?!

När Joanna funderar över de andra två hon känner till som har ADHD så låter det så här:

"Det var väl inte så mycket att jag ogillade beteendet i sig. Jag bara ogillade att de inte ens försökte. Fast egentligen. Om jag ska vara ärlig. Vad visste jag om folk och hur mycket de försökte? Vad de förmådde och inte? Jag antog att folk inte heller trodde att jag försökte, fastän jag stundtals försökte så hårt att jag blev helt stel och nästan fick svårt att andas. Att hålla tyst, att sitta still, att göra det jag skulle. För vissa verkade det så lätt."

Viktigt att tänka på vi har ju faktiskt ingen aning om hur mycket andra försöker. En gripande bok om fattigdom, sjukdom, försöka nå sina drömmar, den första kärlek allt blandat med en massa skön humor och ett helt underbart språk.

/Paula

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar