fredag 20 oktober 2023

Afrosvenskar 15 berättelser ur historien av Johanna Berg & Maria Fröhlich

Det är skrämmande hur mycket dold historia det finns. Tur att det ibland kommer böcker om sådant som man vill veta och lära sig mer om.

Afrosvenskar av Johanna Berg med illustrationer av Maria Fröhlich är en sådan. 

Tänka att det i Växjö där jag bott i tretton år 1829 föddes en kvinna som fick namnet Betty Bull-Bäckström. Kvinnan som vi ser på bokens omslag. Betty Bull-Bäckströms pappa var född i den svenska kolonin Saint-Barhélemy. Precis som sin mamma blev Betty barnmorska och födde flera barn. Då bodde hon i Dalarna dit hon flyttade med sin man. 

1846 föddes Mazahr Makatemele i Natal i Sydafrika hon kom sedan att följa med den svenska familjen hon arbetade i till Kalmar där hon stannade kvar och födde sin dotter. Mazahr arbetade på en flickskola för flickor, Rostad gård utanför Kalmar. Kalmar staden där jag gick gymnasiet. 

Varför vet jag inte detta sedan tidigare. Nu vet jag och det är jag glad för. Afrosvenskar är en bok att hitta kunskap i. En bok att återvända till. Perfekt upplägg med fakta, bilder och illustrationer. Gillar också de högst informativa och tänkvärda förordet och efterordet om vilka det går att hitta information om och vilka inte och varför. Borde vara obligatorisk läsning på högstadiet eller så.

/Paula


Afrosvenskar 15 berättelser ur historien 
Författare: Johanna Berg & Maria Fröhlich
Förlag: Lilla Piratförlaget (2023)
ISBN: 9789178135165

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar