fredag 18 augusti 2023

Rodham av Curtis Sittenfeld

Curtis Sittenfeld är en författare jag gärna läser och läst nästan allt av tror jag. Rodham har legat oläst i min hylla några år för någon sa att den inte var lika bra som de andra. Att gå in i en bok med låga förväntningar är en bra grej. Jag minns inte vem som sa det men fel var det. 


I Rodham får vi följa Hilary Rodham genom livet. Ett slags Sliding Doors - vad hade hänt om hon tackade nej till Bill Clintons frieri den där sista gången. Om hon inte blivit politiker- och sedan presidenthustru?


Det är underbart härlig berättelse att gå in i med början 1971 fram till vår tid. Hilary Rodham USAS första kvinnliga president. En kvinna som gått sin väg och fått betala priset för det. Som väntat och tyvärr på helt andra sätt än männen som valt samma väg. Om vilja och tro på förändring. Ensamheten som kommer med den. För inte finns det väl någon man som står jämte en kvinna med den politiska karriär som hennes? 


Jag älskar också att läsa om Hilary som fyrtioåring och ogift. Befriande! Och ja visst önskar man att detta vore en biografi och inte en roman. 


/Paula

 


Rodham
Författare: Curtis Sittenfeld
Förlag: Wahlström & Widstrand (2020)
ISBN: 9789146238164

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar