lördag 12 augusti 2023

Färskt vatten till blommorna av Valérie Perrin

En av de vanligaste frågorna i vår på biblioteket där jag jobbar har varit om Färskt vatten till blommorna är inne. Andra frågan om man kan reservera den. Tredje frågan om jag läst boken. Det hade jag inte men nu har jag. Några härligt semesterdagar med extra sen lästid har jag delat med Violett på hennes kyrkogård i den lilla byn i Bourgogne.

Violetts är kyrkogårdväktare och bor i anslutning till kyrkogården. Hon vet vara alla är begravda. Hon antecknar hur begravningarna är fall om någon kommer och fråga som inte kunde närvara. Hon har en fantastisk trädgård. Hon har alltid en kopp varmt te eller något starkare till de sörjande som behöver. 

Genom boken får vi pusselbitar till Violettes liv, en föräldralös barndom, fosterfamiljer, längtan, han som blev hennes man och sen försvann, tågbommen, de elaka svärföräldrarna, dottern som är trollkarl och sorgen. Hur man kan leva flera liv i ett. Violettes liv varvas med de som sitter vid hennes köksbord och besöker hennes kyrkogård. 

Färskt vatten till blommorna var för mig den perfekta semesterboken! När jag läser tänker jag på favoriter som Tillsammans är man mindre ensam och Igelkottens elegans. Valérie Perrin är en författare jag kommer hålla koll på från och med nu <3

/Paula


Färskt vatten till blommorna 
Författare: Valéri Perrin 
Förlag: Editions-j (2023)
ISBN: 9789152731130

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar