måndag 14 augusti 2023

Imorgo och imorgon och imorgon av Gabrielle Zevin

Imorgon och imorgon och imorgon är en av flera booktok-böcker som nu översätts till svenska. Jag har sneglat på boken på engelska men vet inte riktigt varför det inte blivit av. Så samma dag som jag skulle gå på semester fanns den på nyhetsbordet så ja jag lånade hem den. 

Vi får följa vännerna Sam och Sadie genom livet. De träffas i ett spelrum på ett sjukhus. Sam har slutat prata efter en bilolycka och Sadie är där med sin cancersjuka syster. De möts genom tv-spel och blir vänner. Sadie har dock en hemlighet som gör att de slutar prata med varandra. 

När de möts i universitetsstaden åtta år senare frågar Sadie om Sam fortfarande spelar. Hon ger honom en diskett med ett spel hon gjort. Sam blir helt såld på det. Genom spelet blir de vänner igen. Tillsammans lägger den ett sommarlov på att göra ett eget spel. Ett spel som inte liknar något annat och tar de till platser ingen vågat drömma om.

Imorgon och imorgon och imorgon är en fantastisk bok. En bok värd sin hype, vilket sällan är fallet. Vänskap som finns, går sönder och hittas via krångliga vägar. Familjer, rumskamrater, kärlekar. Vad är var och för vem när? Boken får mig att förstå saker jag inte tidigare fattat om datorspelande. 

En bok helt i min smak. Kanske semestern 2023års bästa bok. 

/Paula

 


Imorgon och imorgon och imorgon 
Författare: Gabrielle Zevin
Förlag: Albert Bonnier Förlag (2023)
ISBN: 9789100801106

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar