fredag 22 februari 2019

Jag är inte sjuk! av Sara Bergmark Elfgren & ill. Maria Fröhlich

Jag är inte sjuk! är ett kärt återseende med mamman och barnet från tidigare böcker Just nu har vi varandra och Nu leker vi! I Jag är inte sjuk är det en efterlängtad lördag med kusinen Novas kalas. Det ska bli fiskdamm, lekar och tårta med marsipan. Det pirrar i hela kroppen på morgongen. Frågan är om det är kalaspirr eller om det är sjukpirr?

Mamman fråga flera gånger hur barnet mår och barnet återkommer till att jag är inte sjuk. Men något kalas blir det inte. Istället blir det feber nerbäddad i säng och ett feberdrömskalas i snö och öken.

Dagen efter är det mamma som vaknar kraxig, säger att hon måste gå å jobba. När barnet säger till mamma att hon är sjuk så är det plötsligt mamma som hävdar att hon inte är sjuk.

Igenkänningen är stor. Det där att vara sjuk hur vet en när en är det och när en inte är det. Och allt roligt en kan missa av att vara sjuk. Nästa gång ett kalas missas pågrund av sjukdom hoppas jag att Jag är inte sjuk! finns hemma så att den kan läsas som tröst. Och nästa gång jag inte vet om jag är sjuk eller inte då ska jag plocka fram boken och hoppas på svar i den om jag ska stanna hemma från jobbet eller inte.

/Paula


Jag är inte sjuk!
Författare: Sara Bergmark Elfgren & ill. Maria Fröhlich
Förlag: Rabén & Sjögren (2019)
ISBN: 9789129710830
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar