onsdag 20 februari 2019

Vill inte, vill av Per Nilsson

I Malmö bor Nora, en duktig flicka som går på gymnasiet. Sedan alltid har hon och Nadin varit bästa kompisar - som systrar. Där finns också Adam som är smått besatt av Nora, han göra flera försök att prata med henne men blir ständigt dissad. Ändå vill han inte ge upp och kan inte sluta tänka på henne.

Tidigare var Adam bästa kompis med Liv. Liv och Adam pratar inte längre med varandra. Liv och Nora har däremot blivit vänner med varandra. Där finns också Noras lillasyster Amina, Amina med den finurliga läraren. Fotbollsproffset Christian som Nadin blir tillsammans med hade kunnat få en så mycket mindre roll i berättelsen men slumpen ville något annat.

Det finns också en författare, en författare som besöker en skola. Författaren är Per Nilsson han gör besök i Livs klass. På vägen ut från skolan blir författaren ifatt sprungen av Nora. Nora som frågar om han inte kan skriva ner hennes historia. Per Nilsson har fått frågan flera gånger och alltid tyckt att personen som ställt frågan borde skriva själv. Noras berättelse är annorlunda. Den Nora inte kan skriva själv. Den som författaren Per Nilsson vill skriva. Nora heter egentligen i verkliga livet något annat precis som alla människor runt omkring henne. Vad är sant vad är inte sant? Finns den verkliga Nora eller är det ett berättartekniskt grepp?

Det är noll och ingen hemlighet att jag är ett stort Per Nilsson fan. Jag var och är en av Per Nilssons storläsare de han skriver om i boken. Vi som slukade Anarkai, Ett annat sätt att vara ung, Hjärtans fröjd, Du & Du & Du, Sjutton. Vi som skrek högt när vi såg att The return of hjärtans fröjd skulle komma och blev överlyckliga av Absolut Per Nilsson the very best of. Alla våra älskade pappersvänner som gått in och ut ur varandras berättelse nu skulle de mötas igen en sista gång.

Det är fint att läsa om Liv, Anarkai/Andreas litterära lillasyster. Nora och Nadin ni har nog rätt mycket gemensamt med Zarah. Adam hur är det med din förälskelse låt det inte bli en Hjärtans fröjd. Amina du borde få träffa Milena. Christian jag undrar kände du en gång i tiden Svenne? Jag saknar en Hannah. Flera av mina bästa vänner och förälskelser bor i Per Nilssons bokvärldar. En gång i tiden skrev jag en magister uppsats om Anarkai och Ett annat sätt att vara ung. Tänk att någon annan gång få fördjupa sig hela författarskapet. Någon gång. En annan gång.

Vill inte, vill jag hoppas den får unga läsare att be oss på biblioteken plocka fram Per Nilssons tidigare böcker från magasinen. Tiden är nu en annan, jag är en annan och skimret jag lagt över böckerna som betydde allt för mig och den jag blev kommer alltid vara där. Per Nilssons språk är det bästa jag vet.

/Paula


Vill inte, vill
Författare: Per Nilsson
Förlag: Rabén & Sjögren (2019)
ISBN: 9789129710410
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar