söndag 17 juli 2016

Den lilla bokhandeln i Paris av Nina George

Monsieur Perdu har en flytande bokhandel i floden Seine där han läser av människor och ordinera böcker för de att läsa. Böcker de kommer må bättre av. Eller gråta tillsammans med om det är det som önskas.

Perdu lever ensam sedan 20 år, i ett tomt hem med en madrass på golvet och endast porslin till en person. Ett rum har han bommat igen, lavendelrummet. Det rummet väcker för mycket minnen, minnen som gör ont. I tjugo år har han med böckernas hjälp hjälpt människor att må bättre. Själv är han ensam och trasig.

När han får en ny granne och skänker henne ett bord, då hittar grannen ett brev i bordet. Ett brev från Perdus kärlek, han som hon saknar så han går sönder. Brevet är inte vad han väntat sig. Allt ändras och längs vägen vänner, läkande och helande.

Jag gråter och blir varm inombords på en och samma gång när jag läser Den lilla bokhandeln i Paris.

På bokens baksida står det "En magisk roman för alla dem som tror att ordets kraft kan läka ett brustet hjärta." Jag tror på det men tänker lite också att så mycket som jag läser borde inte mitt hjärta må lite bättre då? Jag behöver hitta Monsieur Perdu och låta honom ordinera mig några böcker. Eller kanske du som läser detta har några böcker att ordinera för ett brustet hjärta?

/boknörden vars bästa läsplats är hängmattan hos mamma och pappa i huset i skogen


Den lilla bokhandeln i Paris
Författare: Nina George
Förlag: Bazar (2016)
ISBN: 9789170283901
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar