torsdag 27 juni 2013

Ingenting kan hindra natten av Delphine de Vigan

Oj!

Det finns böcker och det finns böcker. Detta var inte alls den bok jag väntat mig. Har under våren prenumererat på Sekwas böcker. Inte läst så mycket om de... utan mest bara vetat att jag ännu inte läst en dålig bok i Sekwas utgivning. När jag såg att jag fått en ny bok av författaren till en av mina stora favoriter No och jag blev jag glad och tänkte den ska jag börja min semester med.

Tänkte mig nog en skönlitterär bok men möts istället av en skildring av en mor. En varm, kärleksfull men också väldigt hård skildring som gör ont att läsa. Men som det är omöjlig att släppa när man väl börjat läsa.

En bok som börjar med en son som frågar mamma "visst tog mormor livet av sig?". Så var det mormor tog livet av sig. Man får följa med till mamma/mormors Luciles barndom och liv. Luciles syskon och vänner har intervjuats för boken. Många kval har övervunnits för att boken ska kunna skrivas. Sömnlösa nätter och kval.

Boken är indelad i tre delar först Luciles barndom som nummer tre i en syskonskara med nio syskon. Ett ovanligt vackert barn som var fotomodell för många av de stora märkenas kataloger. Syskonen och föräldrarna målas på ett varmt om än smått kaotiskt sätt. Döden kommer och sorgerna börjar. Sen bokens andra del pang. Aj. Fanns det kanske något bakom fasaden. Sedan blir Lucile själv mamma, mamma till Delphine. En till en början varm och fungerande mamma. En skilsmässa. Ett bohemiskt liv med mamma och två döttrar tar form. Sen pang bom för mycket död, elände och ? utlöser en första psykos och ett helt annat liv börjar...

Boken tog precis slut, känner att detta är en bok jag kommer tänka på länge. Har ännu inte läst författarens bok Dagar utan hunger, som det också skrivs om i boken. Men blir väldigt nyfiken på den. Antar att läsningen av den blir en annan eftersom jag läste Ingenting kan hindra natten först.

Kanske är det så att om du vill bli gripen av en bok i sommar är det denna du ska läsa. Vill du däremot bara ha underhållning i din sommarläsning och inga slag i magen eller tårar bakom öronlocken tja då ska du nog läsa en annan bok.

/Paula

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar