söndag 2 juni 2013

Bokcirkelbok, Wallflower av Stephen Chbosky


Det finns böcker, Böcker och BÖCKER!! Böcker som drabbar, stör, berör och som man försöker läsa väldigt långsamt så att de inte ska ta slut... Böcker som är så… kommer så nära… Månadens bokcirkel bok är en sådan bok, en bok att få ont i magen och bli glad av på samma gång. 

Men denna bok har fått mig att lyssna på musik igen, har hittat spellistor utifrån boken. Musik som jag inte lyssnat på på många år. Vad mina öron saknat the Smiths. När boken tog slut visste jag inte riktigt vad jag skulle göra... var liksom inte färdig med Charlie, Sam och Patrick. Så jag läste boken en gång till direkt efteråt. Det var en helt ny läsupplevelse för mig. Att läsa samma bok en gång till direkt efteråt. Kan mycket väl tänka mig att göra om det. Med rätt bok så...

Boken heter Wallflower, är skriven av Stephen Chobosky.  Jag såg filmen i januari och nu har jag tillsammans med min bokcirkel läst boken. Jag minns inte när en bok berörde mig så här mycket senast. Vet inte om jag någonsin känt att detta är boken jag hade velat skriva när jag läst en bok tidigare. En bok om läsande, lyssnande, vänskap, om att delta eller titta på, att vara den som ser saker.

LÄS LÄS LÄS och när du läst se filmen. Eller kanske vill jag inte att någon mer i hela världen ska göra det för jag vill ha den för mig själv. Hoppas så samma känslor för boken finns kvar efter bokcirkel och samtal fyra vänners åsikter om boken. Tänk om det är någon som inte tycker om den… Aldrig ens funderat så om någon annan bok?! 

/Paula

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar