söndag 19 november 2023

Speak av Laurie Halse Anderson och Emily Carroll

1999 kom Laurie Halse Andersons bok Speak ut. 2018 kom den ut en gång till men då i serieform och uppdaterad med internet och mobiltelefon. 2023 fick även Laurie Halse Anderson ALMA-priset och jag köpte in Speak i serieroman till biblioteket där jag jobbar. Boken hittade på egen hand till ungdomarna i en av bokklubbarna som jag håller. De pratade så varmt om boken att jag bara var tvungen att läsa. Jag blev helt enkelt så nyfiken på vad det var för något.

Sommaren innan bokens berättelse börjar är Melinda på en fest. En fest som hon ringer polisen till. Hon har inga ord men polisen kommer till festen och vänder henne ryggen. 

När skolan börjar är hon ensam. Hon slutar i stortsett att prata. Hennes betyg sjunker vilket är det enda hennes ständigt bråkande föräldrar ser. Ingen ställer frågan om hur hon mår eller om något har hänt.

Och ja något hände såklart på den där festen. Melinda blev uppvaktad av en äldre kille som sedan våldtog henne. Vi får följa Melinda genom ett skolår i jakten på orden för att berätta om vad som hände henne. 

Det låter tungt men det är det inte. Det är fint och ärligt och det gör sig så otroligt bra i serieformatet där tystnaden och ensamhet blir väldigt påtaglig. Jag är så väldigt glad att jag läst Speak <3

/Paula


Speak 
Författare: Laurie Halse Anderson och Emily Carroll 
Förlag: Hodder Children’s books (2018)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar