måndag 24 september 2018

Kort kjol av Christina Wahldén

För tjugo år sedan var det 1998, jag var 17 år och gick på gymnasiet och var besatt av Per Nilssons ungdomsböcker. Redan då en bokslukare. Men Christina Wahldén henne hittade jag inte. Senare när jag började jobba som skolbibliotekarie läste jag mycket av Christina Wahldén. Kort kjol fanns alltid där, liksom i närheten. Men jag läste den aldrig. Jag vågade inte. Den kändes tung. Som något som skulle göra för ont att läsa. Flera gånger har jag haft boken hemma varit påväg tänkt att nä nu ska jag läsa. Men det har aldrig blivit av. Inte förrän nu!

Nu tjugo år efter att boken kom ut. Den 138 sidor tunna boken som fått lästs av så många högstadieklasser. Boken som fått föräldrar att gå i taket. Boken om Myran som under en skolavslutning får hela sitt liv vänt upp och ner. Hon följer med två klasskompisar som hon känt sedan alltid hem. De är fulla och ska hänga. Det slutar i att hon blir våldtagen av båda killarna.

I boken får vi först möta Myran under sommarlovet ett år efter, Myran som har rakat av sig håret, bara går i svarta stora bylsiga kläder. Hur blev det så? Vi får följa Myran under polisförhör, gynundersökning, rättegång. Vi får träffa henens snälla förstående advokat. Men också vara med under Uffe och Bergströms polisförhör. Uffe som ångrar sig och Bergström som vägrar erkänna.

Myran alltså fina Myran, med alla skuldkänslor hade hon för kort kjol? Drar hon för mycket öl? Är det henens fel? Skammen och oron att ingen ska tro på henne. Så glad att jag fått ta del av henens berättelse att jag äntligen läst. Kort kjol är tjugo år gammal, bortsett från avsaknad på telefoner och sociala medier så känns den skrämmande aktuell. Jag förstår att den läses runt om på högstadieskolor.

/Paula


Kort kjol
Författare: Christina Wahldén
Förlag: Rabén & Sjögren (2018)
ISBN: 9188876926
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar