måndag 13 augusti 2018

Rör mig inte! Rädda mig inte! Sätt mig i brand!

Jag har gjort något så lyxigt som att sluka en hel triologi bara sådär. Att läsa all tre böckerna när de är släppta och finns i pocket ett underbart sommarnöje!

Böckerna handlar om Juliette. Hennes beröring är dödlig och efter en olyckshändelse är hon inlåst i mörker och ensamhet. Så får hon plötsligt en rumskompis, Adam. Han vars ögon hon minns från det att hon var liten.

Adam som är soldat och i cellen för att spionera på Juliette åt sin ledare den unge vackre Warner som är helt hjärtlös. Inget är vad det verkar det finns flera sanningar. Juliette är inte den enda med krafter ut över de vanliga.

Klimatet är hotat, undergången nära, djur dör, folk svälter och de onda styr. Men vem är ond och vem är god? Behöver jag säga att det blir en kärlekstriangel mellan Juliette, Adam och Warner en som inte går att lista ut hur den ska gå.

Juliette växer i och med att hon lär känna sin kraft den som är full av hemligheter även för hennes själv. Galet spännande slukarläsning med frågor om vad som är viktigast den egna kärleken eller att rädda världen? Inget är självklart, inget är svart eller vitt. Bonus för alla klädbeskrivningar jag gillar verkligen att läsa om kläder.

När jag läste funderade jag på det där med flickor med kraft/gåva/förbannelse att med beröring döda och skada. De är rätt många jag kommer att tänka på Tankeläsaren och Syndätarens dotter men jag har på känn att det finns fler. Finns det även motsvarande med pojkar som kan döda med beröring?

/Paula


Rör mig inte!
Författare: Tahereh Mafi
Förlag: B/Wahlströms (2012)
ISBN: 9789174750973 Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Rädda mig inte!
Författare: Tahereh Mafi
Förlag: B/Wahlströms (2013)
ISBN: 9789132161971 Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Sätt mig i brand!
Författare: Tahereh Mafi
Förlag: B/Wahlströms (2014)
ISBN: 9789132161988 Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar