måndag 20 augusti 2018

Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström

För flera år sedan lyssnade jag på Per Anders Fogelströms mina Drömmars stad serien. Jag tyckte mycket om de. Nu plötsligt många år senare finner jag mig själv boende på söder i Stockholm. Staden Henning drömde om blev min stad och givetvis är en omläsning på plats.

Att läsa böcker och samtidigt har nära till gatorna om än mer än hundra år framåt i tiden. Det fint det. Boken utspelar sig i Stockholm 1860-1880. Det är fattigt, svårt och hemskt. Men också fint och varmt. Kärleksfullt. Fina Henning och fina Lotten med de förutsättningarna ni födes in i måste ni verkligen fått ett väldigt fint liv.

Nästa gång det blir semester till jul eller så ja då blir det Barn av sin stad.

/Paula


Mina drömmars stad
Författare: Per Anders Fogelström
Förlag: Bonnier (2007)
ISBN: 9789100112745,9100112747,9789100112806
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar