söndag 28 januari 2018

Till alla killar jag har gillat av Jenny Han

Som sällskap denna ovanliga vecka har jag haft Jenny Hans Till alla killar jag gillat. Veckans ovanlighet har att göra med en flytt från Växjö till Stockholm och ett inneboende rum vid Skanstull. Mycket fixande för att få mitt rum mysigt och hemtrevligt, mitt nya hemma. Att ha pyssliga Laura Jean som sällskap. Helt perfekt!

Laura Jean, storasyster Margot och lillasyster Kitty är väldigt tighta. De tar hand om varandra och om pappa. Allt ändrades när mamma dog. Vardagen fortsatte och Margot blev tillsammans med grannkillen Josh. Han som Laura Jean i hemlighet är kär i, hon säger inget utan skriver istället ett av sina kärleksbrev. De hon skriver när hon bestämt sig för att sluta vara kär i någon. Hon har skrivit fem stycken som hon samlat i sin turkosa hattask som mamma köpte till henne.

I samma veva som Margot åker i väg till Collage långt borta i Skottland. Då av någon mystisk anledning är Laura Jeans kärleksbrev försvunna. Någon har postat de! Peter kommer fram i skolan och frågar om hon vill ha brevet tillbaka. Det måste ju betyda att Josh också fått sitt. Han som var tillsammans med storasyster han som hon är bästa vän med. Hur ska Laura Jean klarar sig ur denna pinsamhet? Helt oväntat så erbjuder Peter sin hjälp. Han kan vara hennes pojkvän på låtsas? Kan det verkligen fungera?

Till alla killar jag gillat är fantastiskt mysig att läsa. Den perfekta boken för mig i veckan som varit. Skulle säga att Laura Jean inte är helt olika mig, pyssel, gillar fina kläder, saker, pyjamas och att vara hemma. Jag ser fram emot att läsa del två och tre båda kommer på svenska senare i år.

/Paula


Till alla killar jag har gillat
Författare: Jenny Han
Förlag: Lavender Lit (2018)
ISBN: 9789187879364
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar