söndag 10 april 2016

Årets ALMA-prisvinnare Meg Rosoff


I tisdags offentliggjordes det vem som får 2016års ALMA-pris. Hurra! Världens största barn- och ungdomsbokspris! Genast slängde jag mig över och slukade de två böckerna som fanns inne på bibblan av den vinnande författaren Meg Rosoff.

Älgbarnet en rolig berättelse om två tonåringar som får barn, men detta året är något konstigt flera föräldrar har inte fått mänskliga barn utan djurbarn. Jess hon föder en älgkalv. Som om det inte var problematiskt att vara tonåring och bli förälder till ett vanligt tonårsbarn. Avståndet och kärleken. Rolig och tänkvärd.

Meg Rosoffs debutbok Så har jag det nu. Var en bok många sa direkt den har jag läst den är jätte bra. Nu har jag också läst. Ja den är jätte bra. En bok om Daisy som skickas från USA när pappas flickvän väntar barn. Hon skickas till England och kusinerna hon aldrig har träffat. Plötsligt känner hon sig som del i en familj på riktigt för första gången. Daisy och kusinen Edmond blir himlastormande förälskade i varandra. Men runt hörnet finns ett krig som bara kommer närmare. Plötsligt är det där och allt ändras. Kan man ha det bra fast världen är i kaos? Kanske för en stund ...

Tidigare har jag läst Justin Case av Meg Rosoffs, men det var på tiden innan jag bloggade (hur klarade jag det). Jag minns att jag gillade Justin och hans udda person i flygplanshallen. Men tja det är nog det.

Hurra för Med Rosoff årets ALMA-prisvinnare!!

/Paula boknörd


Älgbarnet
Författare: Meg Rosoff
Förlag: Argasso (2014)
ISBN: 9789187667169
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Så har jag det nu
Författare: Meg Rosoff
Förlag: Bromberg (2005) ISBN: 9185251143 Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar