torsdag 23 juli 2015

Mina hjältinnor: eller vad jag lärt mig av att läsa för mycket av Samantha Ellis

Har nu läst boken med världens bästa titel, boken jag i framtiden ska skriva fortsättningen på ur en 80-talists perspektiv. Samantha och hennes bästa barndomsvän finner sig som vuxna i ett "bråk" vilken hjältinna är bäst Jane Eyre eller Cathy Earnshaw? Samantha förstår att hon måste läsa om böckerna för att kunna bevisa sig ha rätt. Men istället finner hon sig ha fel.

Men det blir början på omläsning av alla favoriter av alla hjältinnor och hur de påverkar henne. Jag brukar istället använda ordet bokvänner och kanske hur mötet med de påverkat mig. Hur var det, vem gav hjälp, förståelse och igenkännelse när? Vem gjorde så att man vågade det man egentligen inte hade mod att våga?

Hur är det de där möten i böckernas värld, vänskapen och förälskelserna (så skönt att läsa om någon annan som också bli kär i romankaraktärer) hur påverkar de mig mig och mitt liv? För de gör de på all världens sätt. Bara så det är. Så underbart fantastiskt att någon skrivit en bok om det. En bok i vilken det blir sanning att Mr Darcy han var inte dum han han ville ha en kvinna som läser mycket.

Som ni förstår så massa mycket igenkännelse i denna bok. På så många plan. Men också på det rent privata - det när Samantha förstår att hon listat ut hur man bar sig åt för att arbeta. "Det var nu dags att lista ut hur man bar sig åt för att älska." Tänker att det är ungefär där jag står i mitt liv just i detta nu.

En enda sak har jag som jag inte tycker om med Mina hjältinnor: eller vad jag lärt mig av att läsa för mycket, det är så mycket text på varje sida. Jag blir lite trött. Borde varit fler sidor och luftigare text men det är ju verkligen en bagatell i sammanhanget. Tror att det är en helt fantastisk bokcirkelbok, att läsa och prata om tillsammans med andra boknördar. Också en bok att hämta en helt massa boktips från.

/Paula boknörden


Mina hjältinnor : eller vad jag har lärt mig av att läsa för mycket
Författare: Samantha Ellis
Förlag: Bonnier (2015)
ISBN: 9789100143374
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

1 kommentar:

  1. Ja, vilken underbar titel! Personligen tror jag att böckerna varit de som egentligen uppfostrat mig...

    SvaraRadera