fredag 3 juli 2015

Den bästa dagen är en dag av törst av Jessica Kolterjahn

Ett tag, rätt länge, kanske ett år har jag följt Twitter-kontot Karin Boye. Boye är en sådan som alltid funnit lite i bakgrunden för mig. Lite ibland liksom men inte fullt ut. Men så detta Twitter-konto - jag älskar det. Om du inte redan följer börja bums. I alla fall så har det fått min nyfikenhet för Boye att vakna.

Där av läsningen av Jessica Kolterjahns fiktiva roman om Karin Boyes tid i Berlin 1932. Att omslaget är hur snyggt som helst och att jag älskar Karin Boyes frisyr gör ju bara saken ännu bättre. Så är det.

Boken är fin och sorglig på samma gång. Karin åker till Berlin för att gå i psykoanalys, bli botad för sina fantasier om kvinnor. Hon översätter texter och har skrivklåda. Samtidigt som brunskjortorna börjar ta över Berlins gator. Folk misshandlas öppet. Klimatet är både öppet och stängt på en och samma gång. Kärlekar, vänner och livet. Massor av tankar. På vem, hur och varför?

"Närvarande ... " Jag knyter händerna. "Jag är så trött på avsaknaden av känslor hos människor. Ibland är det som om jag är den enda som verkligen känner något."
"Berätta om Artemis. Är det så med henne?"
"Jag önskar att någon kunde känna mig. Känna mig."

/Paula



Den bästa dagen är en dag av törst
Författare: Jessica Kolterjahn
Förlag: Forum (2013)
ISBN: 9789137138381
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar