tisdag 3 mars 2015

Malte Modig och Glitterhästen

Jag låg hemma sjuk och i min brevlåda damp en bok helt oväntat ner, en bok jag inte sett innan - Malte Modig och Glitterhästen. En glitterhäst i bokform liksom. Jag klappade på boken och blev lite lätt livrädd. Ny fin bilderbok om Malte Modig och Glitterhästen - detta bara måste vara bra ju. Riktigt bra. Eller hur?! Tänk om inte ...

Men jag samlade mod till mig och läste. Malte han heter Modig i efternamn men det är inget han är, utan Malte han är mest bara rädd. Maltes bästis Märta fyller år och ska ha kalas så Malte och pappa går till leksaksaffären för att hitta paket. Men vad kan Märta vilja ha. Hur svårt som helst och pappa han bara suckar. Men så rätt framför ögonen där är den finaste glitterhästen, rosa och med regnbågsfärgad man. De köper den till Märta, det gör lite ont i Malte när de slår in den "Det känns som om det regnar lite i hjärtat."

Ni förstår va? Malte vill ju ha glitterhästen själv men hur ska han lösa det? Kan han kanske byta ut paketets innehåll till något annat? Jag hade inte behövt vara rädd alls för Malte Modig och Glitterhästen är inte bara en väldigt fin bilderbok med en ovanligt fantastisk titel det är också en väldigt bra berättelse med väldigt fina illustrationer!

/Paula


Malte Modig och Glitterhästen
Författare: Karin Jacov & ill. Kajsa Lind
Förlag: Idus Förlag (2015)
ISBN: 9789175771533
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar