söndag 1 februari 2015

Katherine-teorin av John Green

Sommarlovet har precis börjat och Colin har blivit dumpad, igen av den nittonde Katherine i ordningen. Han är helt förkrossad, till den grad att han inte vet vad han ska göra av sig själv. Då träder kompisen Hassan in och säger vi sätter oss i bilen och åker. Ingen vet vart vi kommer hamna det blir toppen. Föräldrar övertalas och iväg åker de.

Colin med sina böcker och teorier, ett föredetta underbarn som har som mål att läsa 400 (!!!) sidor om dagen. Hassan som mest bara vill äta mat och titta på tv. De har bara varandra inga andra vänner finns eller har funnits. Men bara efter några dagar stannar de i den lilla staden Gutshot, Tennessee. Där de bara så där får jobb och boende. I staden finns också en Katherine men är det inte dags för Collin att bryta sitt mönster nu. Där finns också Lindsey som tror sig hittat ett sätt att vara sig själv och bli accepterad även om hon gör våld på sitt sanna jag.

John Green är en författare jag tycker väldigt mycket om men ändå blir jag av någon anledning alltid besviken när jag läser hans böcker. Kanske är det mer John Green-myten jag gillar. Lite synd men så är det. Jag gillar Katherine-teorin mer och mer ju längre in i boken jag kommer. Jag gillar Hassan, Colin och framförallt Lindsey. Men allt det där med matte och dumpningsformeln som Colin hela tiden jobbar på ja den fattar jag typ noll av. En fin kärlekshistoria med många fina citat om kärlekens vara och icke vara att plocka fram vid behov. Också en väldigt fin berättelse om vänskap!

/Paula


Katherine-teorin
Författare: John Green
Förlag: Bonnier Carlsen (2015)
ISBN: 9789163882760
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar